maandag 25 oktober 2010

Ik blog dus ik ben?

Zo. Dit is hem dan. Mijn allereerste blogbericht. Een beetje vreemd voelt het nog wel. Want wat voor nut heeft bloggen nu eigenlijk? Duizenden, zo niet miljoenen mensen doen het inmiddels, maar ik heb me toch altijd afgevraagd in hoeverre mijn leven en mijn schrijfsels bijzonder genoeg zijn om ze ook daadwerkelijk aan het wereldwijde web te tonen.

Tja, en nu staat hier dan toch mijn eerste bericht. Een eerste bericht in een eigen blog. Waarom ik overstag ben gegaan? Toch de schrijfkriebels denk ik zo. Hoewel ik nooit echt intensief een dagboek heb bijgehouden of mij fanatiek heb ingezet voor de schoolkrant of iets dergelijks, is mijn inetersse voor schrijven wel iets dat - nu ik er zo eens over nadenk - steeds weer terug blijft keren. Zo vond ik opstellen schrijven absoluut geen straf en heb ik zelfs een keer een verhalenwedstrijd gewonnen met een zelfbedacht verhaal over mijn twee cavia's (..ik zat toen in groep 6).
Echte reacties op mijn schrijfsels kreeg ik echter pas toen ik tijdens mijn reizen mijn verhalen begon bij te houden op een speciaal aangemaakt reisblog. Naast dat ik het zelf erg leuk vond om al mijn avonturen op een zo pakkend mogelijke manier op papier te krijgen, bleek dat ze dit thuis ook wel konden waarderen. Ik kreeg veel positieve en enthousiaste reacties terug, waarbij me af en toe werd gevraagd of ik er niet meer mee wilde gaan doen want ik schreef 'zo leuk'.
Leuk schrijven. Mooi compliment om te krijgen, maar wat is of wat betekent 'leuk schrijven'? Er zijn zoveel mensen die 'leuk schrijven' tegenwoordig (waarvan er een heleboel zelfs meer dan leuk schrijven!). Wat heb ik daar verder aan toe te voegen? Zonder journalistieke opleiding, een column in een blad of andere staat van dienst. En als ik er dan al iets mee wil gaan doen. Wat dan precies? Wil ik verhalen gaan schrijven, artikelen of misschien wel onderzoeksrapporten? Teveel vragen, te weinig antwoorden.

Vandaar dus dit blog. Om gewoon lekker vrijblijvend te kunnen schrijven. Veilig te kunnen schrijven. Dingen uit te kunnen proberen en misschien af en toe zelfs mensen te kunnen vermaken met mijn ideeën, frustraties en gedachtenkronkels. En wordt het niks, dan zij het zo. Het is immers niet dat ik ben omdat ik blog, maar dat ik blog omdat ik ben. Een meisje dat af en toe een stukje wilt schrijven en een meisje dat ook zonder blog gewoon zal blijven bestaan :)

1 opmerking:

  1. lieve schat,
    Talent om te schrijven heb je,je kunt je gedachtenkronkels op een creative en humoristische manier verwoorden .
    De kliene gedichtjes zijn bijzonder maak er een boekje van ,dan kan Sjoerd het het opleuken met zijn teken talent.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal. veel liefs.Mama

    BeantwoordenVerwijderen