maandag 25 oktober 2010

Sannie M.G. Schmidt

Soms heb je zo'n dag dat je in alle bescheidenheid denkt...Ik weet het! Ik wordt de nieuwe Annie M.G. Schmidt! Niet omdat ik zo van kinderen hou (mm..dit klinkt wel erg cru), maar vooral omdat ik graag het kind in mijzelf koester ;) En zo zit je op een saaie regenachtige zondagmiddag ineens achter de computer te typen en ontstaan er in de loop van de tijd een aantal gedichtjes die misschien het niveau van Schmidt bij lange na niet evenaren, maar die in ieder geval wel met veel plezier zijn bedacht en geschreven. Opdat we nog lang kind mogen zijn en blijven! :)












----------------------------------------

Mannetje in het doosje

Ik stop je in een doosje,
In een doosje in mijn jas.
Zodat, wanneer je weg bent,
Je er stiekem toch wel was.

Soms stop ik je in een tasje,
In mijn broek, of in mijn shirt,
Maar altijd héél voorzichtig,
Zodat er niks met je gebeurt.

Want, mannetje in het doosje,
Jij bent zo lief en klein,
Dat ik jou altijd wel wil dragen,
Hier bij mij, dat vind ik fijn.

--------------------------------------------

Drijvend dromen

Het is al laat en ik moet gaan slapen
Maar mijn ogen willen nog niet dicht
Dan maar dromen over zee en golven
En de zon op mijn gezicht

Al liggend op een luchtmatras
Drijf ik ver af in het water
Ik dobber daar van golf naar golf
Niet denkend over later

Niet denkend over wat dan ook
Want alleen de zee is hier
Er zijn geen mensen, straten, huizen
Alleen maar water, zon en wier

Het enige dat ik hoef te doen
Is mijn evenwicht goed bewaren
Om te zorgen dat ik niet val
Of ten prooi val aan grote zeegevaren

Maar…voordat dit gebeuren kan
Ben ik al lang en breed weer thuis
Geen zand, geen water, alleen mijn eigen bed
Heerlijk slapend op het zeegeruis

---------------------------------------------------
Stiekem raar

Heb je soms ook wel eens dat je geen zin hebt om te spelen
Geen zin in huiswerk, tv of boek
Nee, zelfs niet om je te vervelen

En dat je dan heel stiekempjes
Heel alleen zo voor de spiegel
Gekke bekken trekken gaat

HEEL HARD zingen, HEEL HARD lachen
Of rare dansjes met zacht gegiechel

En dan ineens, zo uit het niets
Denk je
           
                 wie zie ik daar?
Wie is die ander hier in mijn kamer?

Oh wacht eens even    
dat ben ik!      

Stiekem gek en lekker raar

--------------------------------------------

Brief

Als ik één ding zou mogen wensen
Dan wenste ik iedere dag een brief
Zo een waar met pen op staat geschreven
‘Dag mooi mensje, ik vin jou lief’

------------------------------------------

Ik wou dat ik een geitje was

Ik wou dat ik een geitje was
Zo een dat dartelt in de wei
Of gezellig met wat konijnen
Op de kinderboerderij

Ik zou springen, mekkeren, dansen
Voor zover dat is wat geitjes doen
Ik zou in ieder geval lekker sjansen
Met die mooie bok op het plantsoen

Ik zou hem zeggen: Dag lekker dier
Vind jij het ook zo fijn?
Dat wij hier samen mogen geiten
En samen geitjes mogen zijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten