zondag 7 november 2010

NS en de eeuwig vallende blaadjes

Afgelopen week kreeg ik het volgende bericht in mijn inbox:

Geachte mevrouw Nooit Genoeg,
Nederland heeft momenteel te maken met onstuimig herfstweer.
ProRail en NS houden voor de komende dagen dan ook rekening met gladde sporen.
Alhoewel wij er alles aan doen om dit te voorkomen, kan het helaas leiden tot vertragingen. 
In het bijzonder op het traject Breukelen - Utrecht Centraal - Rhenen geldt op
maandag 8 november een gewijzigde dienstregeling met minder treinen per uur.

Wij raden u aan vlak vóór vertrek de NS Reisplanner op ns.nl te raadplegen
voor een actueel reisadvies.

Excuses voor het eventuele ongemak.

Met vriendelijke groet,

Erik Beenen
Directeur Consumentenmarkt



Ja, lieve mensen, het is weer zover. De eerste blaadjes liggen nog niet goed en wel op de grond of de NS heeft alweer last van gladde sporen, slippende remmen en vierkante wielen. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat op het moment dat de wintertijd weer ingaat, we er niet alleen op achteruitgaan qua daglicht, maar ook wat betreft ov-mobiliteit. En het gekke is dat - hoewel we er toch ieder jaar vrijwel zeker van uit kunnen gaan dat na de zomer de herfst met zijn vallende blaadjes weer voor de deur staat - het steeds weer een terugkerend probleem blijkt te zijn. Als frequent treinreiziger vraag ik me dan ook oprecht af: hoe kan dit?!

Als ik me niet vergis is het nog maar een paar weken geleden dat de NS groots aankondigde om alles uit de kast te trekken om goed voorbereid voor de dag te komen tijdens eventueel 'extreme' winterse omstandigheden zoals wij ons allen van vorig jaar nog wel kunnen herinneren. Met zeker een week ontregelde dienstregeling (als er al een trein reed), veel klachten en een woedende reizigersorganisatie, was het voor de NS een winter from hell en was het op zich niet echt verrassend dat ze het dit keer anders wilden aanpakken. Zo gezegd, zo gedaan. Op een doodgewone, niets aan de hand zondag in oktober werd er druk geoefend met...ja, met wat eigenlijk? Er was die dag weinig sneeuw te bekennen namelijk.

Maar goed, waar het hier om gaat zijn de blaadjes. Die eeuwig vallende blaadjes. De blaadjes die, in tegenstelling tot sneeuw, zeker ieder jaar weer terugkeren. Strenge herfst, of zachte herfst. Vallende blaadjes trekken zich hier niets van aan. Mijn vraag luidt dan ook: Als de NS zich met één oefendag goed kan voorbereiden op een strenge winter (ik ben benieuwd..), waarom kan dit dan niet met de herfst? Als de NS nu al per mail kan plannen dat er komende week minder treinen rijden, waarom plannen ze dan niet hier iets aan doen vóórdat de blaadjes beginnen los te laten? Ben ik nu zo raar, of is dit de omgekeerde wereld? Met minder treinen op het traject zullen de sporen echt niet minder glad worden lijkt me zo. In plaats van dat er eens een flinke bezem overheen gehaald wordt. Ik weet niet of het zo werkt, maar ook in het buitenland blijven de blaadjes niet fris en groen aan de bomen hangen en daar rijden de treinen wel gewoon door. Misschien een kleine tip aan de NS om daar eens na te vragen wat hun 'geheim' is. Je maakt mij niet wijs namelijk dat er echt niets aan gedaan kan worden. Als we met een raket naar de maan kunnen, dan moeten die miniscule herfstblaadjes ook overwonnen kunnen worden. Toch?

Maar misschien heb ik het verkeerd. Er zijn onderhand al honderden discussies, klachten en columns aan dit onderwerp gewijd, maar daarmee is het 'mysterie van de vallende blaadjes' nog steeds niet opgelost. Zou het een staatsgeheim zijn, of een middel van de FBI om ons dwars te zitten? Worden we met z'n allen voor de gek gehouden? Wat het ook is, het begint dit onderhand een discussie zonder eind te worden. Misschien moeten we ons dus gewoon maar neerleggen bij het feit dat vierkante wielen net zo onlosmakelijk met de herfst verbonden zijn als regen, wind en kou. Niks geen complot of andere spannende theorieëm, maar gewoon een jaarlijks terugkerend ritueel, wat ingaat op het moment de dat klok een uur weer een uur wordt verzet. Kunnen we dat extra uurtje mooi gebruiken om de opgelopen schade door vertragingen weer in te halen. Lang leve de herfst!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten