maandag 1 november 2010

Vergeten groentehh..graanproduct!

Vergeten groenten. Wie kent ze niet? De pastinaak, postelein, raapstelen, schorseneren. Daar waar we tot voor kort inderdaad 'vergeten' waren dat deze groenten überhaupt nog verbouwd werden, zijn ze nu hipper dan ooit en worden we ermee om de oren geslagen. Artikelen in tijdschriften, speciale aandacht in kookprogramma's (een winnend restaurant in het tv-programma 'Mijn tent is top' heeft zelfs zijn naam - De Pastinaeck - naar een vegeten groente genoemd), de 'vergeten-groentemix' van Hak, en natuurlijk de wekelijks afhaalbare 'groentezak' van de bioboer, waarbij je met je abonnement iedere week mag genieten van een verrassingspakket met allerhande knollen en bollen.


Natuurlijk is het hartstikke goed dat er aandacht is voor al deze vergeten vitaminebommen. We raken tegenwoordig immers steeds meer verwijderd van ons eten en grijpen uit gewoonte week in week uit steeds weer dezelfde producten uit de schappen. Hoog tijd voor verandering dus! Maar...als er vergeten groenten zijn, dan zullen er vast nog wel meer producten zijn waarvan het bestaan op onverklaarbare wijze uit ons geheugen is gegrift. Zo kom ik bij mijn bijna dagelijkse rondje door de supermarkt regelmatig producten tegen waarvan ik denk: wie koopt dat eigenlijk nog? Zijn er echt nog mensen die smac eten? Hoeveel mensen kopen wekelijks rijstepap? En op welk boodschappenlijstje kom je tegenwoordig nog zure zult tegen? Misschien is het naïviteit van mij en zijn bovenstaande producten bij andere mensen uitermate populair (en dat helemaal prima - smaken verschillen), maar ik denk echt dat sommige producten in de supermarkt rustig een jaar staan te verstoffen voordat iemand ze eindelijk eens opmerkt en koopt.

Voor bepaalde producten is het naar mijn mening niet eens zo heel erg dat ze in de vergetelheid raken. Ik denk dat je maar weinig mensen echt blij maakt met een stukje hoofdkaas of een portie balkenbrij. Voor andere producten is het echter erg jammer dat maar zo weinig mensen ze gebruiken. Waarom zou je bijvoorbeeld vasthouden aan je wekelijkse pasta bolognese, terwijl je ook kan kiezen voor risotto, gnocchi of...tarly! Jaja, nu hoor ik jullie al denken..tarwattes? Tarly. Een graanproduct van Honig (sorry voor de sluikreclame, maar volgens mij is dit de enige fabrikant die het produceert), dat ook bij mij ver weggezakt was in mijn eetgeheugen. Voor degenen die het echt nog nooit gegeten hebben, tja, hoe omschrijf je het? Het is geen rijst, geen pasta, geen risotto, maar net iets ertussen in. Ik kan me nog goed herinneren dat het voor het eerst werd geïntroduceerd en dat ik het ook zeker erg lekker vond. Echter, op de een of andere manier is dit product in de donkere kamers van mijn gekookte hersencellen verdwenen en daar stilletjes blijven zitten om er afgelopen week zomaar ineens weer uit te springen. En wat een verrassing! Wat dit was gewoon hartstikke lekker! En daar waar ik eerst nog bang was dat het misschien niet eens meer te verkrijgen was, blijkt dat je met één zoekterm op google vele andere tarly-fans tegenkomt met een uitgebreid scala aan overheerlijke recepten. Nog een voordeel is dat het bomvol zit met goede koolhydraten, wat met een halve marathon voor de deur goed van pas kwam. Geen traditionele pastamaaltijd dus deze keer, maar tarly op italiaanse wijze.


Kortom, ik ben om! Niet alleen wat betreft tarly, maar ook wat betreft andere ' meer 'eenzame' en 'zielige' producten. Pak eens een aubergine, in plaats van een paprika. Of beleg je sandwich met rode biet in plaats van sla. Een rondje langs 'vergeten' of 'buitenlandse' schappen in de supermarkt kan ook helpen. Het maakt niet uit dat de producten die je pakt voor anderen misschien doodnormaal zijn, als het voor jou maar iets nieuws is of oude (eet)herinneringen naar boven haalt. Naast dat het leuk is om eens te variëren en dingen uit te proberen, zul je zien dat ook je 'eetgeheugen' steeds beter wordt. Zodat je nooit meer wat hoeft te vergeten :)

--------------------------------------

RECEPT: TARLY OP ITALIAANSE WIJZE

Benodigdheden (voor ong. 3 personen):
  • 1pak tarly
  • 1 blik tomatenblokjes
  • 1 aubergine
  • half potje zwarte olijven
  • 200 gram gerookte zalm (voor vega versie vervang de zalm door een gele paprika en bak deze tegelijkertijd met de aubergine)
  • italiaanse kruiden
  • zout en peper
Bereidingswijze:
  • Snij de aubergine in blokjes en bak deze in een pan met olie tot ze bruin worden
  • Gooi het blik tomatenblokjes bij de aubergine, breng op smaak met zout, peper en de italiaanse kruiden en laat lekker pruttelen.
  • Kook intussen de tarly gaar in 12 minuten
  • Voeg de laatste vijf minuten de olijfjes en de zalm toe aan de aubergine-tomaten-saus.
  • Giet de tarly af en serveer met de saus.

1 opmerking:

  1. Jummie, lekker stuk om te lezen en lekker om te eten. De Tarly staat ook hier weer in de kast terug op z'n oude, vertrouwde plekkie :)

    BeantwoordenVerwijderen