dinsdag 5 juli 2011

Help! Het is vakantie!

Weken, soms wel maandenlang kun je er naar uitkijken. Maar als het dan eenmaal zo ver is, denk je: 'Help, wat nu?'

Vakantie vieren. Ik ben er geen ster in. Hoewel ik echt toe was aan een paar weken niet fulltime werken en niet kon wachten totdat de eerste vrije dag zou aanbreken, zit ik nu - op dag twee van mijn vakantie - al met een rusteloos en nutteloos gevoel.
Hoe doen andere mensen dat toch? Daar waar ik vroeger nog wel eens heerlijk ontspannen met een boek of tijdschrift uren in de tuin kon zitten, krijg ik mijzelf nu nog niet eens vijf minuten stil op de bank. Ik 'moet' wat doen en om de lege uren te verdrijven stort ik mij op de gekste dingen.

Zo heb ik op dit moment een ware kook- en bakmanie ontwikkeld, die zich uit in het 's ochtends al bedenken en prepareren van het avondeten en tussendoor nog even een taart, koek of vlaai bakken. Niet zo erg zou je denken, ware het niet dat met iedere dag taart, mijn baklusten mijn eetlusten overstijgen. Ik krijg het gewoonweg niet weggewerkt. Het is dat ik hier en daar nog wel wat stukjes taart kan slijten aan familie en vrienden en een vriendje heb met flinke trek, maar het moet niet zes weken lang zo doorgaan. Straks wordt ik nog beschuldigd van het aanzetten tot suikerziekte en zit ik in plaats van met een voldaan vakantie gevoel over zes weken met een vriendje met dicht geslibde aderen.

Dan het bakken dus maar compenseren met lichaamsbeweging. Hardlopen, wandelen, fietsen. Steeds als de verveeldheid ook maar enigszins toeslaat, denk ik: dan maar even een blokje om. Rondjes door het dorp, fietsen door de weilanden. Niks mis toch met een beetje beweging? Ja, dat is wel waar, maar het punt is, dat ik juist wilde leren stilzitten en dat gaat zo natuurlijk helemaal niet lukken. Bovendien moet ik nog wat krachten sparen voor de Vierdaagse over twee weken en ben ik bang dat ze me hier, met al dat ronddolen en en rondwandelen, straks misschien als de nieuwe lokale zwerver gaan zien.

Waarom ga je niet gewoon een bijbaantje zoeken dan als je je zo rusteloos voelt? Ja, dat is een hele goeie. Als ik een baantje kon vinden tenminste. De krant is inmiddels niets meer geworden, maar ook mijn andere pogingen tot wat extra werk zijn tot nu toe nog niet echt vruchtbaar geweest. Ik dacht, ik stuur even een brief en dan heb ik binnen no time werk tot aan de kerst. Niet dus. We zijn inmiddels een sollicitatiebrief of 20 verder, maar zonder succes. Ja, ik heb donderdag een 'groepssollicitatie' (alleen dat woord al!) voor een nieuw te openen winkel van een niet nader te noemen Italiaans modemerk, maar of ik daar nou zo vrolijk van moet worden? Maar goed, werk is werk en aangezien ik al heb gereageerd op functies van krantenbezorger tot schoonmaakster van kantoren, kan dit er ook nog wel bij.
Ik heb inmiddels wel met mijzelf afgesproken om vanaf nu een week op niets te reageren. Het idee was namelijk juist om de rust in mijn vakantie te vinden en dan helpt het natuurlijk niet als je je als een soort 'sollicitatie-hoer' op alles stort wat aan vacatures voorbij komt. Ik heb onderhand geen idee meer van wat ik allemaal uit heb staan en heb zo'n gevoel dat ik het misschien maar een klein beetje moet loslaten. Relax and don't stress. Want, zoals een bekend spreekwoord luidt: komt tijd, komt raad.

Maar mocht die raad nou niet zo heel erg willen opschieten en ik straks echt gekke dingen ga doen om mijn vakantie door te komen: tips van jullie zijn natuurlijk ook van harte welkom! Dus, hoe kom jij je vakantie door en wat is jouw ultieme tip voor een dagje ontspanning? Ik hoor het graag. Hoe meer input, hoe beter!
En mocht jij degene zijn die toevallig een baantje voor mij weet (12-16 uur pw), dan sla ik dat aanbod natuurlijk niet af en bak ik uit dank een lekkere taart voor je ;)

4 opmerkingen:

  1. Tja, je bent niet de enige met dit gevoel. Ik ken het ook, als ik moet werken verlang ik naar vakantie en kan van elke vrije minuut genieten van op de bank zitten en naar buiten kijken, doelloos facebooken, met de kat spelen, zonnen enz enz. En nu.....ik heb ook vakantie en wist vandaag niet wat ik ermee moest. Ik heb uiteindelijk toch nog best wel wat gedaan (lees: kast opruimen, ben namelijk net verhuisd) Dus naar mij zou je niet moeten luisteren, ik moet ook nog oefenen. Maar mijn tip voor mezelf en dus ook voor jou zou zijn: jezelf toch echt dwingen te ontspannen. En aangezien dat samen leuker is, zouden we natuurlijk ook af kunnen spreken en gezellig samen ontspannen/ niks doen:) Liefs Miran.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Persoonlijk heb ik het voor en nadeel dat ik mijzelf kan verliezen in een goed boek. Dat de drang om de volgende pagina te lezen groter is dan de schreeuw vanuit mijn lichaam om te gaan slapen. Het gooit mijn vakanties op het gebied van rimte goed door de war maar who cares, het is vakantie.
    Morgenavond zou ik graag van uw kookkunsten en of bakmanie willen genieten waarna ik uwer bijna dichtgeslibde vriendje mee zal nemen naar de radio.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat betreft die bakmanie, we hebben gesmult van je overheerlijke vijgen,noten taart.Is een taartcatering niet iets voor jou?Lekker bezig zijn en geld verdienen.En anders kunnen we ook nog een dagje niksen in de sauna ,er is niets verkeerds aan luieren en genieten en je daar over vooral niet schuldig voelen.x mama

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien je lieve kleine zusje helpen bij het schrijven van haar scriptie????

    BeantwoordenVerwijderen