zaterdag 19 november 2011

Achteromkijken om vooruit te dromen

Als je vooruit wilt in het leven, moet je vooral niet achteromkijken. Wie achterom kijkt, blijft hangen in het verleden en als er iets wordt afgeraden, dan is dat het wel. Je mag niet stilstaan, terugkijken of blijven hangen. Nee, het is beter om te leven in het nu en te denken aan de toekomst.

Ik vraag me echter af waarom achteromkijken vaak als zoiets negatiefs wordt gezien. Ik beleef er namelijk altijd erg veel plezier aan. Zo heb ik thuis in een oude doos een hele verzameling (school)agenda's liggen van de afgelopen paar jaar. Rotzooi, zou je zeggen, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze weg te gooien. Zo nu en dan wordt die doos namelijk tevoorschijn getoverd en heb ik als heimelijk genoegen om bijvoorbeeld in het exemplaar van 2007 op te zoeken wat ik toen die dag deed op de datum van vandaag. Met wie sprak ik af, hoe vulde ik mijn dag, waar droomde ik over? Het is grappig om te zien hoe het leven soms loopt en hoe dromen in de loop der tijd kunnen veranderen.


Niets is zo onvoorspelbaar als het leven en door af en toe eens terug te kijken naar de dingen die je hebt gedaan en de paden die je hebt bewandeld, besef je dat er naast bewuste keuzes ook vaak andere zaken zijn die je leven zomaar een nieuwe wending kunnen geven.
Zo las ik laatst de blogs terug die ik rond deze tijd van het jaar in 2010 heb geschreven. Toen Meisje Nooit Genoeg begon, woonde ik nog in Nijmegen. Over samenwonen werd stiekem al een beetje gesproken, maar ik had niet kunnen vermoeden dat door een simpele contract-uitbreiding het ineens allemaal zo snel zou gaan. Laat staan dat ik weer terug zou verhuizen naar mijn oude dorp! Wie mij dat twee jaar van tevoren zou hebben verteld, zou ik zeker heel hard hebben uitgelachen. Lang leve de onvoorspelbaarheid!

Achteromkijken. Ik doe het graag. En zeg nou zelf; kijk jij niet ook graag naar foto's of filmpjes van vroeger? Heerlijk toch als je soms met een foto weer weg kunt dromen naar die fantastische vakantie, of dat een oude liefdesbrief ineens weer de vlinders van die kalverliefde laat fladderen? Door even je hoofd een kleine slag te draaien, kan je zomaar weer zwemmen in allerlei herinneringen.
En natuurlijk, je moet me dit alles niet doorslaan en het verleden krampachtig vast willen blijven houden. Wat geweest is, is geweest. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je al die herinneringen maar meteen weg moet stoppen. Een beetje stilstaan en een beetje zelfreflectie zo nu en dan, kan namelijk juist erg fijn zijn.


En wat misschien nog wel het allerleukste is van achteromkijken, is dat het ervoor zorgt dat de toekomst nóg spannender wordt! Wanneer je terug kijkt en beseft dat je bepaalde wendingen nooit had kunnen voorspellen, dan weet je dat de toekomst net zoveel verrassingen in petto kan hebben. Wat doe ik bijvoorbeeld volgend jaar op dit tijdstip? Waar woon ik, waar werk ik, met wie ga ik om?
Hoewel ik het antwoord nu nog zeker niet hoef te weten, is het wel leuk om hier zo af en toe over te dromen en na te denken. En of mijn leven er volgend jaar ook net zo uitziet als ik nu had bedacht; dat lees ik het jaar daarop gewoon weer in mijn agenda terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten