vrijdag 30 november 2012

Analytisch vermogen

"Hoi, ik bel over het tweede gesprek dat je gisteren met ons hebt gehad. We vonden je ideeën erg leuk, maar helaas moet ik je melden dat je het niet bent geworden. We hebben gekozen voor iemand met meer analystisch inzicht."
Verbouwereerd hang ik op. Het positieve gevoel waar ik twee dagen lang mee rondliep is met één telefoontje de grond in geboord. De baan is niet voor mij.

"We hebben gekozen voor iemand met meer analytisch inzicht". Op zich best een reeële reden voor afwijzing, ware het niet dat ik mij net een heel weekend had uitgesloofd op het uitwerken van creatieve ideeën voor een door hen voorgestelde marketingopdracht. Een promotie-actie moest ik bedenken. Creatieve manieren om mensen binnen de culturele sector te lokken. Blijkbaar was mijn creativiteit iets teveel van het goede. Te hoog opgeleid, te weinig werkervaring, teveel ervaring, te jong, te theoretisch. Ik heb ze allemaal al gehoord. Maar té creatief? Die is nieuw voor mij. Ach, ik vat het bij deze maar op als een compliment.

Het is dan ook niet makkelijk: mij in een hokje stoppen. Want wat moet je nu met een universitair geschoolde cultuurwetenschapper die vooral een theoretische achtergrond heeft, graag praktijkgericht wil werken, interesse heeft in schrijven en misschien ook wel iets totaal anders wilt? Ik moet eerlijk zeggen, dat ook ik daar geen duidelijke analyse van weet te maken.

Maar een beetje zuur is het wel. Het is alsof je per ongeluk in een winkel met Italiaanse kledingmaten bent beland en al de kleren in jouw maat ineens veel te krap blijken te zijn. In jouw ogen zou het perfect moeten passen, maar net als je denkt dat die rits toch dicht kan scheur je eruit. Een Italiaanse maat 38 is toch echt geen Hollandse maat 38. Zo ver reikt mijn analytsich vermogen dan weer wel.

En ja, ik wist dat mijn kans 1 op 3 was. Minder dan de helft, maar hé, naast analytsich inzicht speelt ook gevoel toch wel een stukje mee in dit soort zaken. De klik was er (tenminste, dat dacht ik), het netwerk, de kruiwagen, de kennis, de motivatie. Genoeg reden om te zeggen: Nou, weet je wat? We doen het gewoon! Maar het lot (of in dit geval: de ratio) besliste anders. Nummer 1 werd het niet, nummer 2 van de drie werd het wel. Daar is niets wiskundigs aan. Gewoon gevalletje van vette pech, niets aan te doen.

Ondertussen galmt dat ene zinnetje nog steeds door mijn hoofd.
"We hebben gekozen voor iemand met meer analytisch inzicht". Misschien moet ik de benaming 'creatieve duizendpoot' maar eens van mijn cv schrappen.



3 opmerkingen:

  1. Die creatieve duizendpoot moet je blijven, dat is je grote kracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sluit ik me bij aan... het houdt je authentiek en veerkrachtig!

    1+1=11 ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt zeker analytisch inzicht, anders was je nooit zo ver gekomen in deze sollicitatie procedure. Je hebt het super gedaan! Daarmee blijf je een creatieve duizendpoot. Dus laat dat op je cv staan. Twijfel niet aan jezelf. Je bent een topper!

    BeantwoordenVerwijderen