maandag 17 december 2012

Vriendin voor jou, vriendin voor mij

Vandaag liep mij in de stad een meisje tegemoet. Met een uitgestoken hand kwam ze op mij af. Even dacht ik: Ken ik haar? Totdat ze mij met een brede glimlach en een bijna overdreven vriendelijke 'Alsjeblieft!' een briefje in de hand drukte. Even snel als ze gekomen was, was ze weer verdwenen. In de verte hoorde ik haar nog roepen: 'Nieuw in Nederland. Hartstikke leuk!'

Nog niet helemaal bekomen van deze korte en nogal intense ontmoeting, kijk ik naar het verfrommelde papiertje in mijn hand. 'Vriendinvoorjou' staat er met vrolijke paarse letters geschreven. Een paar fleurige vlindertjes omlijsten het geheel. Ik vouw het briefje verder open en lees:

'Ben je verhuisd, maar ken je nog niemand? Ben je gescheiden? Zoek je een sportmaatje? Wil jij je hobby delen met iemand? Dan is Vriendinvoorjou echt wat voor jou! Surf nu snel naar onze site en ontmoet nieuwe vriendinnen van alle leeftijden uit het hele land!'

Hoewel ik nou niet echt perse op zoek ben naar nieuwe vriendinnen - en ik me eigenlijk ook wel afvroeg of ik er zo eenzaam uitzag dat ik dit briefje nodig heb - , is mijn nieuwsgierigheid stiekem wel een beetje gewekt. Ik heb altijd al een zwak gehad voor paarse letters en, wie weet, word ik dankzij deze site wel net zo überblij als het meisje dat in de stad de potentiële nieuwe vriendinnen staat te werven.

Thuis gekomen haal ik het briefje uit mijn zak, zet de computer aan en surf vol verwachting naar de genoemde site. Ik heb geluk; ook hier word ik verwelkomd met vrolijke vlinders en de kleur paars. 'Welkom!', staat er, 'Deze website is speciaal bedoeld voor vrouwen die om uiteenlopende redenen op zoek zijn naar een gezellige nieuwe vriendin.'  

'Goh, gezellig', denk ik. Gezellig is het ook op de foto's op de achtergrond. Allemaal lachende vrouwen die met elkaar allemaal gezellige dingen aan het doen zijn. Eens even kijken hoe dit precies werkt. Ik klik door naar de volgende pagina met het gepaste kopje 'Vriendinnen gezocht'. Onder verschillende categorieën (kletsen, shoppen, uitgaan, sporten) kan je hier je eigen oproep plaatsen in de vorm van een virtuele post-it. 'Hartsvriendin gezocht in de omgeving Den Bosch' bericht Tamara. 'Party, party' roept Oceana met drie uitroeptekens. Appie gaat liever wandelen met een cappuccino als beloning.

Hoewel er nog genoeg briefjes hangen met 'leuke, gezellige, spontane, lieve en humorvolle vriendinnen gezocht' ben ik nog niet helemaal overtuigd. Moet ik echt via een simpele post-it aflezen wie mijn nieuwe hartsvriendin gaat worden? Gelukkig helpt Vriendinvoorjou mij een handje. Zo raden ze mij aan lid te worden van een leeftijdsgroep (wel zo handig) en hebben ze alvast zes gezellige meiden met foto geselecteerd die graag een dagje met mij zouden willen shoppen, kletsen of hobby'en. 

'Nieuwe vriendin voor jou?', vraagt Vriendinvoormij. Ja, maar wel als je eerst een profiel aanmaakt. Vriendinnen maken doe je namelijk niet zomaar. Daar heb je een leuk profiel voor nodig. Liefst met foto. Want, zo vertelt deze vriendinnenwebsite, 'als je ook een foto uploadt maak je de meeste kans om sneller leuke vriendschappen op te doen'. Heb je dat leuke profiel dan weten te maken, dan kan je aan slag. Zelf post-its plakken bijvoorbeeld, of op een oproep van een ander reageren. Een ideale match is zo gemaakt. Drink jij je cappuccino na het wandelen het liefst met wat meer privacy en hoeft niet iedereen te weten dat jij wel met Rietje53 een middagje wil schilderen, dan kan je gelukkig ook nog privé berichtjes sturen. 'Zo kan je makkelijk je contacten onderhouden zonder dat iedereen meekijkt.'

Nog even kijk ik naar de naar de profielfoto's van lachende vrouwen die mij aanstaren vanaf de paars gekleurde pagina en denk dan aan het wel erg hartelijke meisje met het briefje. Nieuwe vriendin voor jou? Nee dank je, ik heb al een vriend.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten